#تدابیر_ماه_رمضان

 
 تدابیر ماه مبارک رمضان از زبان دکترمحمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت:
 
✅ در حدیث #پیامبر_اکرم(ص) که می‌فرمایند: «روزه بگیرید تا تندرست بمانید»، ابعاد تندرستی فراتر از بعد جسمانی و روانی است.
 
✅ به قول حکیم پارسی‌نویس، #سیداسماعیل_جرجانی، هم نفس بر بدن اثر می‌گذارد و هم بدن بر نفس، ولی به دلیل تسلط نفس بر بدن، اثر آن بیشتر بوده و چه بسا که با #روزه_گرفتن بیشتر به #تندرستی_روحانی رسیده و به #سلامت_جسمانی خود کمک کنیم.
 
 
✅ با رعایت توصیه‌های طب ایرانی در ارتباط با ماه مبارک رمضان، #سختی‌های_ظاهری_روزه‌داری کاهش یافته و روزه به واقع، سبب #ارتقای_تندرستی می‌شود و چه بسا در افرادی که پس از اصلاح مزاج معده روزه می‌گیرند، برخی مشکلات گوارشی نیز بهبود می‌یابد.
 
✅ با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان در سال‌های اخیر با فصول گرم و روزهای طولانی سال که بدن مدت زمان زیادی گرسنگی و تشنگی را تحمل می‌کند، یکی از توصیه‌های بسیار مهم این است که روزه‌داران تحت هیچ شرایطی، با #آب_یخ و #نوشیدنی‌های_سرد، روزه خود را باز نکنند، چراکه به دلیل بالارفتن حرارت معده در اثر گرسنگی طولانی‌مدت، کارکرد #معده برای هضم غذا، دچار #اختلال می‌شود.
 
✅ در طب ایرانی و طبق آنچه قدیمی‌ها همواره سعی بر رعایت آن داشته‌اند، توصیه به مصرف یک استکان #آب_ولرم و خرما یا #شیر_گرم و #خرما برای باز کردن روزه شده است.
 
✅ نوشیدنی ولرم باعث می‌شود حرارت بالای معده فروکش کرده و مصرف خرما نیز به دلیل جذب سریع قند آن، از ایجاد #اشتهای_کاذب که منجر به پرخوری و روی هم‌خوری در زمان افطار می‌شود، جلوگیری و این امر، به #صحت_دستگاه_گوارش کمک می‌کند.
 
✅ افرادی که در هنگام افطار بسیار تشنه هستند، می‌توانند روزه خود را با #سکنجبین_ولرم را باز کنند.
 
✅ با توجه به فاصله کوتاه بین افطار تا سحر و تاکید بر توجه به توصیه کلی در نظر گرفتن حداقل دو ساعت فاصله میان زمان مصرف غذا تا هنگام #خواب، باید از مصرف چند نوع غذا با هم در وعده افطار پرهیز کرد و در فاصله بعد از افطار تا هنگام خواب که حداکثر یک تا دو ساعت است، مصرف #نوشیدنی‌های_خنک مانند یک لیوان از مخلوط #عرق کاسنی_و_شاه‌تره، به میزان مساوی از هر کدام، برای کاهش تشنگی‌های طول روز، توصیه می‌شود.
 
✅ در طب ایرانی برای رفع تشنگی زیاد و پرهیز از پرخوری در ماه مبارک رمضان، مصرف یک لیوان #فالوده_خیار_با_سکنجبین که از خیار رنده شده و حل شده در سکنجبین به دست می‌آید و یا #هندوانه_با_سکنجبین نیز توصیه شده که به #اصلاح_کبد نیز کمک می‌کند.
 
✅ برای جلوگیری از بروز #یبوست، استفاده از #سبزی_خوردن در وعده افطار توصیه می‌شود.
 
 
✅ در فصول گرم سال، هضم معده و عملکرد دستگاه گوارش ضعیف است و سنت مصرف #حلیم، #آش_رشته و #شله‌زرد در وعده افطار، مربوط به زمان تقارن ماه مبارک رمضان با #فصول_سرد_سال است که دستگاه گوارش عملکرد بهتری داشته و هضم در معده با قدرت بیشتری انجام می‌شود.
 
✅ #خواب_شبانه در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد، چراکه هضم وعده افطار را آسان کرده و به #باز_شدن_اشتها برای خوردن سحری کمک می‌کند،گ.
 
✅ #سحری باید #کامل میل شود تا بدن بتواند ۱۵ تا ۱۶ ساعت گرسنگی در طول روز را تحمل کرده و #قوای_کافی نیز داشته باشد.
 
✅ علت بی‌اشتهایی افراد برای خوردن سحری، پرخوری و روی هم‌خوری شبانه یا نخوابیدن در شب است و توصیه می‌شود #افطاری، #سبک و در حد مصرف نان و پنیر و سبزی یا گردو و یا غذاهای سبک باشد تا اشتهای فرد برای خوردن سحری در اثر #پرخوری و #روی_هم‌خوری در وعده افطار، از بین نرود.
 
✅ توصیه می‌شود روزه‌داران، بلافاصله بعد از خوردن سحری و تا حدود #دو_ساعت بعد از آن که غذا از معده عبور می‌کند، نخوابیده و از این فرصت برای انجام فعالیت‌های #عبادی و #دانشی خود بهره ببرند.
 
✅ از آنجایی که روز طولانی است و در طول آن روزه هستیم، #خواب_در_طول_روز، به شرط آنکه #نزدیک_غروب_آفتاب_نباشد، برای #تجدید_قوا و کاهش تشنگی و خشکی بدن با بازگرداندن مقداری رطوبت به آن، توصیه می‌شود.